להתחיל את השנה בהצלחה

כיצד הורים יכולים לסייע לילדיהם להתחיל את כיתה א ואת שנת הלימודים ככלל

מחר תיפתח שנת הלימודים כסדרה. הושג הסכם, אפשר לנשום לרווחה, ולהתחיל בחיוב. 

מרבית תלמידי בית הספר, מכירים את צורת הלימודים, בית הספר. גם עבורם, פתיחת שנת הלימודים, לאחר חודשיים של חופשה, היא אירוע אשר יכול להיות מלווה ברגשות שונים. חיוביים או שליליים. התרגשות, שמחה, או אכזבה, על סיום זמן החופשה, וחזרה לשגרת הלימודים. 

חלק מן התלמידים, עוברים ונדרשים להסתגל. לחטיבה, או לגן הילדים. 

שינוי משמעותי במיוחד עוברים התלמידים אשר מתחילים את כיתה א'. 

בואו נחשוב רגע על שכבה זו, של ילידי 2016. 

השכבה הזו, של התלמידים העולים לכיתה א, 

הם אלה שהיו בשנת גן טרום טרום חובה כאשר פרצה הקורונה. 

מציאות אשר מורכבת מקטיעה של רצפים, סגרים, חוסר הכנה, אי ודאות, התמודדות עם גורם קטן-גדול מהם – ליוותה את שנות ההתפתחות המשמעותיות שלהם בגיל הרך. גם את של הוריהם. 

הורים נושאים בתוכם את חוויות השנים האחרונות, אי ודאות מתמשכת, שחיקה, ופעמים רבות תחושה כי כבר נמאס מהמצב, ויחד עם זאת שוב נקראים לתפקיד ההורי של הפגנת בהירות ומנהיגות. זה קשה ומייגע ואכן כולנו מברכים את החזרה לשגרה ולשקט. 

השנה, התלמידים עולים לכיתה א. הם נדרשים לעלות לכיתה א, לאחר תקופה שבה לא ברור האם השנה תיפתח ב1.9, האם תהיה שביתה, וכמה זמן היא תימשך. ימי ההיערכות, המפגשים הראשוניים של המורים עם התלמידים, אשר יכלו לאפשר להם להכיר את כיתת הלימודים, המורה, חבריהם לכיתה, מבנה בית הספר וכו' באופן שקט והדרגתי – אינם מתקיימים. 

ובכל זאת, שנת הלימודים תיפתח מחר, ואיך ההורים יכולים להכין את הילדים? מספר נושאים להתייחסות:

אחת, הילדים חווים את העולם דרכנו. אם נשדר את המסר שאנו מאמינים כי המורים וצוות בית הספר יעשו את הטוב ביותר בכדי לפתוח את שנת הלימודים בצורה האופטימלית ביותר – כך ירגישו גם הילדים. הילדים מתפתחים בשתי מסגרות מרכזיות: המסגרת החינוכית, והבית. שותפות מורים-הורים, זו הדרך הטובה ביותר להתפתחות מיטיבה עבורם. 

שתיים, נזכור כי יש הבדל בין הילדים. יש ילדים אשר נוטים להסתגל לשינויים ולעשות מעברים בצורה חלקה יחסית, יתרגשו, ויחוו תחושות רבות של שמחה להנאה. הם חיכו לבית הספר, סיימו את מטלות הגן, ומגיעים מוכנים לבית הספר. אחרים, יחוו תחושות שליליות יותר סביב המעבר. יחוו יותר תחושות של לחץ ופחד. מחשבות בסגנון של "יהיה לי קשה, ולא אצליח". תהיות של מי תהיה המורה? מי יהיו החברים בכיתתי? איך מרגיש ללמוד בבית הספר? ומה אעשה אם ארצה לדבר, או לצאת לשירותים, באמצע השיעור? מה אעשה אם אצטרך עזרה? למי אפנה? – מחשבות נורמטיביות אשר עשויות להעסיק כל תלמיד בתחילת דרכו, יהיו מציפות יותר עבורם. כמו כן, העלייה לכיתה א' מלווה עבור רבים בתחושות של עצב ואובדן, סביב החברים וצוות הגן האהוב, אשר נשארו בגן הילדים, ואינם מלווים אותם להמשך דרכם בבית הספר. יש לשים לב לכל ילד, לענות לשאלותיו, לעורר שיח ותחושת שיתוף ודיאלוג. יש לזכור כי רגשות שונים הינם לגיטימיים בעת המעבר, כי תקופת ההסתגלות יכולה להיות שונה מילד לילד, וכי באם נרגיש כי יש קושי משמעותי מעבר לנורמה – ניתן להתייעץ עם המורה, יועצת או פסיכולוגית בית הספר, או לפנות לגורם טיפולי חיצוני, ואלו יוכלו לסייע ולהפנות לעזרה מקיפה יותר באם יש צורך. 

שלוש, כדאי ליצור עוגנים. לחשוב עם הילד על הדברים אשר מוכרים לו, ואשר יוכלו לעמוד לעזרתו עם המעבר לבית הספר. חברים אהובים אשר למדו איתו בגן הילדים והמתרגשים גם הם בתחילת כיתה א. נרמול החוויות שלו, התחושה שגם אחרים חוששים ומתרגשים, יכול לסייע גם כן. עוגן אחר אשר אפשר ליצור אצל הילד הוא הסיוע אשר דמות המבוגר יכולה לתת.  משפטים כגון "בגן, כשהיה לך קשה, עזרה לך דינה הגננת. כעת, המורה שלך תהיה צביה, והיא תוכל לעזור לך כאשר תצטרך דבר מה. בנוסף לצביה, יש את מיכל היועצת. מיכל נמצאת בבית הספר כדי לעזור לתלמידים שקשה להם, ותוכל גם היא לעזור לך אם תצטרך". אחים גדולים יכולים גם הם להוות עוגן, שכן במקרים רבים ניתן יהיה לקבל את עזרתם, לפחות בתחילת שנת הלימודים. הם כבר מכירים את בית הספר. את ההפסקות, את הדרך אל הכיתות, וכו. 

חשוב לשלוח את הילד גם עם משחק, כדור או דבר מה אחר אשר ינעים את זמנו ויוכל לסייע לו במהלך ההפסקה.

ארבע, באם אפשר, ועדיין לא התבצע – ניתן לקחת את הילד לסיור במקום. בתי הספר יושבים במבנים גדולים הרבה יותר מאשר גני הילדים, הם כוללים כיתות רבות יותר, ולעתים, ילדים צעירים חוששים כי לא יצליחו להתמצא. סיור במקום, לראות היכן נמצאות הכיתות הנמוכות, היכן נמצאים השירותים, וכו, עלול להועיל ולהעלות את תחושת הביטחון של התלמיד החדש. 

חמש, כמובן, גם ההתכווננות בבית חשובה: הכנת פינה נעימה, שולחן וכסא בה יוכל להכין את שיעורי הבית, ואשר תוכל לספק פינת למידה אופטימאלית. הכנת הציוד לבית הספר, עיטוף המחברות, הכנסת הציוד לקלמר, וכו, מכניסה גם היא לאווירת בית הספר. 

בסופו של דבר, חשוב לזכור, כי השנה נפתחת. היא יוצאת מחר לדרך. הילדים, יצעדו אל בית הספר, יתחילו את שנת הלימודים, ויחוו את התרגשות ההתחלה. 

בתמונה: הילקוט הנבחר על ידי בננו, להתחיל איתו את השנה

מאמרים נוספים